همه چیز درباره مونترال کانادا

همه چیز درباره مونترال کانادا
فهرست مطالب

مونترال دومین شهر پرجمعیت کانادا، بزرگترین و کلان شهر اصلی شهر استان کبک در جنوب شرقی کانادا است. شهر مونترال حدود سه چهارم جزیره مونترال را اشغال می­کند؛ بزرگ ترین جزیره از 234 جزیره مجموعه جزایر Hochelaga.

مونترال شهری ست با تاریخ استعمار فرانسه که به قرن 16 بر ­می­گردد. به همین دلیل است که همچنان بزرگ ترین آن را کانادایی­های فرانسوی­ زبان تشکیل می­دهند. اغلب گفته می­شود مونترال بعد از پاریس، بزرگ ترین فرانسوی زبان است.

موقعیت جغرافیایی مونترال و قرار گرفتن آن در سنت لارنس نقش بسیار مهمی در توسعه آن به عنوان یک مرکز حمل و نقل، تجارت و تولید داشته است. از زمان معاهده کانادا (سال 1867) بزرگ ترین کلان شهر کانادا مونترال بود؛ تا اینکه در دهه 1970 تورنتو از آن پیشی گرفت.

مونترال از دیر باز مقصد بسیاری از مهاجران بوده است و به طور گسترده ای یکی از جهان وطنی ترین شهرهای آمریکای شمالی محسوب می شود. مونترال همچنان به عنوان شهری با جذابیت ، نشاط و ذوق فراوان و همچنین به عنوان یکی از مدرنیته های بی چون و چرا باقی مانده است.

آب و هوا مونترال


آب و هوای مونترال قاره ای است؛ به این معنی که تابستان­ها بسیار گرم و طولانی و زمستان­ها سرد، برفی و بادی اند. اما نزدیکی آن به دریاچه های بزرگ، در ترکیب با بادهای غربی غالب ، دمای زمستان و تابستان آن را تعدیل می­کند. میانگین دما در ژانویه (دی-بهمن) حدود 9- درجه سانتی گراد است. دمای متوسط ​​جولای (تیر-مرداد) در کمترین حد حدود 22 درجه سانتیگراد است. با این وجود، داشتن روزهای تابستانی که دما بالای 30 درجه سانتیگراد و رطوبت 100 درصد باشد، غیر معمول نیست.

بادهای غالب و دریاچه های بزرگ نیز بر میزان بارندگی تأثیر می­گذارند که میزان آن سالانه تقریبا 1050 میلی متر است. در زمستان، این بارش ها عمدتا به شکل برف هستند و مجموعا از حدود 2.2 متر فراتر می رود.

اگر قصد سفر توریستی به مونترال را دارید، بهترین زمان برای دمای مناسب و فعالیت­های آبی از اواخر ژوئن تا اوایل سپتامبر است.

جالب است بدانید آب و هوا موضوع مورد علاقه مکالمه برای کبکی ها است. در محیط کار و یا در محیط های دوستانه حتما راجع به آب و هوا صحبت می­کنند؛ خصوصا در زمستان.

بهداشت و سلامت در مونترال کانادا

بهداشت و سلامت در مونترال


سیستم جامع مراقبت های بهداشتی استان کبک برای همه ساکنان کارت سلامتی صادر می کند که هزینه درمان طیف گسترده ای از مسائل بهداشتی و سلامت را پوشش می دهد. در مونترال و بیشتر استان، می توانید طی 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته با مرکز بهداشت تماس بگیرید و فرد متخصصی شما را به نزدیک ترین کلینیک محلی با اورژانس بیمارستان ارجاع می دهد.

فرهنگ مردم مونترال


بر اساس آمار سال 2017 شهر مونترال 1.78 میلیون نفر جمعیت دارد. علاوه بر جمعیت زیاد مونترال و به طور کلی کانادا از مهاجر پذیر ترین کشور ها به حساب می آید. به همین دلیل بیان آداب و رسومی که در تمام کشور یکسان باشند کار ساده ای نیست. با این وجود در این بخش به معرفی برخی سبک های ارتباطی و سبک روابط اجتماعی ای که تا حدود زیادی بین مردم پذیرفته شده اند می پردازیم.

هرچند که مردم استان کبک به مهمان نوازی و مهربانی معروف هستند، اما این احترام و رفتار مودبانه تقریبا در تمام کانادا رایج است. سبک ارتباطات فرانسوی ها و انگلیسی ها تفاوت های اندکی دارد. فرانسوی زبان ها معمولا رک تر و پر انرژی تر از انگلیسی ها هستند.

فرهنگ مردم مونترال

 

محیط کار و تحصیلی

به باد داشته باشید تا زمانی که در کانادا تا وقتی که رابطه شما با فردی از حالت رسمی خود خارج نشده است، او را با نام خانوادگی صدا بزنید، نه با اسم کوچک! این رفتار در استان کبک و در استفاده از عناوین دانشگاهی اهمیت بیشتری می یابد. اگر دانشجو هستید فراموش نکنید که برای اساتید خود از دو واژه «موسیو» و «مادام» و یا آقا (Mr) و خانم (MRS) استفاده کنید.

معرفی دانشگاه مونترال کانادا
بیشتر بخوانید

هدیه

به طور کلی کانادایی ها برای تولد و کریسمس و برای رفتن به مهمانی هدیه می خرند. مناسب ترین هدیه ها برای زمانی که به مهمانی ای دعوت شدید میتواند یک جعبه شکلات، نوشیدنی و یا گل باشد. در کبک نوشیدنی رواج بیشتری داشته و معمولا دسته گل را قبل از رسیدن خود برای میزبان می فرستید.

دادن پول به عنوان هدیه اصلا پیشنهاد خوبی نیست!

 

غذا خوردن

غذا خوردن در کانادا خیلی رسمی نیست و معمولا در جوی دوستانه برگزار می شود، البته در کبک کمی رسمی تر است. اگر مهمانی هستید منتظر بمانید تا صاحب خانه صندلی و جای شما را بهتان نشان دهد.

شیوه چیدن میز مثل بسیاری از مناطق جهانی است؛ مثلا چنگال سمت چپ و چاقو سمت راست بشقاب قرار می گیرد. حواستان باشد آرنج هایتان را روز میز نگذارید!

 

مراکز دانشگاهی مونترال


مانند کل استان کبک، یک سیستم دولتی برای آموزش وجود دارد که از مدارس فرانسوی و انگلیسی زبان پشتیبانی می کند. مونترال از لحاظ تحصیلات عالی از برجسته ترین شهرهای کانادا است. دانشگاه مک گیل (تاسیس 1821) و دانشگاه کنکوردیا (که در سال 1974 از ادغام دو دانشگاه سر جورج ویلیامز، تأسیس در 1929، و کالج لویولا تاسیس در 1899، تشکیل شده است)  به زبان انگلیسی دانشگاه مونترال (1876) و دانشگاه کبک در مونترال (1968) به زبان فرانسوی خدمات خود را ارائه می دهند.

مراکز دانشگاهی مونترال کانادا

کالج ها

کالج ها را با ارفاق می توان معادل پیش دانشگاهی ایران دانست. دانش آموزان پس از دوران دبیرستان به مدت دو سال در کالج ها تحصیل کرده و برای ورود به دانشگاه آماده می شوند.

مونترال دو دسته کالج دولتی و خصوصی دارد که در جدول زیر اسامی برخی از آن ها آورده شده است.

کالج های دولتی مونترال کالج های خصوصی مونترال
کالج هانستیگ کالج سنتنیال
الج بویس دو بولونیه کالج لاسال
کالج جان ابوت (انگلیسی زبان) کالج ماریانوپلیس
کالج ونیر (انگلیسی زبان) کالج هرزینگ

 

دانشگاه ها

شهر مونترال در 23 دنشگاه خود، میزبان حدود 1.600.000 دانشجو از سراسر دنیاست. این آمار باعث شده است تا مونترال رتبه اول را میان شهر های دانشجویی کشکور کانادا از آن خود کند.  در جدول زیر شما تعدادی از دانشگاه های برتر مونترال، رتبه و میانگین شهریه آن ها را مشاهده می کنید.

شهریه تحصیلات تکمیلی (دلار آمریکا) شهریه کارشناسی (دلار آمریکا) نام دانشگاه رتبه در کشور رتبه در دنیا
7.563 27.390 McGill University 2 34
12.500 9.175 University of Montreal 5 108
29.049 29.049 Concordia University 21 483
10.000 10.000 University of Quebec at Montreal 28 1034
15.000 15.000 Polytechnic School of Montreal 34 1144
17.500 17.500 HEC Montreal 40 1329
7.500 7.500 Engineering School – ETS 43 1479
5.404 5.404 Vanier College 102

 

بیشتر بخوانید: دانشگاه مونترال کانادا

بیمه دانشجویی

کانادا یک بیمه ی درمانی تفکیک شده دارد که به طور مجزا توسط استان های مختلف اداره می شوند. برای مثال اگر یک بیمه ی درمانی را در یک استان خاص خریداری کنید به شما یک کارت عضویت داده می شود که فقط در یک منطقه ی خاص مورد پذیرش است. همچنین بیمه خدمات درمانی در استان های مختلف کشور نیز متفاوت است. در کل برای بیمه کردن خود از دو گزینه پیش رو دارید:

  • بیمه دولتی
  • بیمه خصوصی
کینگستون، شهری در استان مونترال کانادا
بیشتر بخوانید

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مونترال ملزم به دریافت بیمه دانشجویی هستند. دانشجویان می بایست پس از ثبت نام در دانشگاه های مونترال نسبت به اخذ بیمه دانشجویی از سازمان های طرف قرارداد دانشگاه اقدام کنند.

در صورتی که محل تحصیل شما در استان کبک قرار داشته باشد، باید در بیمه ای که مدنظر دانشگاهتان است را تهیه کنید. توصیه می شود ثبت نام بیمه ها را هنگام ثبت نام در دانشگاه و قبل از رسیدن به کشور کانادا انجام دهید. زیرا هزینه های درمانی در کانادا بسیار بالاست.

پوشش بیمه دانشجویان بین المللی استان کبک بسیار محدود است و شامل کنترل های دوره ای پزشکی و موارد مشخص بستری شدن در بیمارستان می شود. با این حال همین بیمه نیز حدود 500 دلار در سال هزینه دارد. دانشجویان بین المللی می بایست از مؤسسات خصوصی بیمه دریافت کنند؛ اما برخی از بورسیه های تحصیلی در کبک بیمه ی سلامت را هم پوشش می دهند.

بیمه دانشجویی در مونترال کانادا

حمل و نقل عمومی مونترال


از در دسترس ترین و ارزان قیمت ترین وسایل نقلیه عمومی مونترال می توان اتوبوس و مترو را نام برد. سرویس های اتوبوس سیستم حمل و نقل عمومی مونترال که به اختصار STM نام دارد، در دو حالت روزانه (186 خط) و شبانه (23 خط) آماده خدمت رسانی اند. ایستگاه های اتوبوس با فواصل بسیار نزدیک و متعدد تمام محل ها و حتی بعضی کوچه ها را پوشش می دهند. زمان انتظار در ایستگاه اتوبوس کمتر از 2 دقیقه است.

خطوط مترو مونترال نیز مانند مسیر های اتوبوس شبکه گسترده ای را ایجاد کرده اند. ساعات خدمت رسانی مترو مونترال از 5:30 صبح تا 1 شب و یکشنبه ها تا 1:30 شب است. زمان انتظار برای قطار حداکثر 8 دقیقه و فواصل بین ایستگاه ها 2-5 دقیقه زمان می برد.

برای پرداخت هزینه اتوبوس و مترو می توانید از کارت های قابل شارژ Opus استفاده کنید. این کارت ها را می توانید بصورت روزانه، هفتگی و یا ماهیانه شارژ کنید. کارت Opus به راحتی در سوپرمارکت ها، ایستگاه های مترو و حتی داروخانه ها در دسترس هستند. همچنین برای گروه های مختلف سنی، دانش آموزان و دانشجویان تخفیفاتی درنظر گرفته شده است.

حمل و نقل عمومی مونترال

 

 

ساعت مونترال


کانادا کشوری پنهاور است که در آمریکای شمالی واقع شده و از نظر زمانی اختلاف زیادی بین کشور ما و کانادا وجود دارد. همچنین بخش های شرقی و غربی خود کشور کانادا نیز فاصله بسیار زیادی از هم دارند که این اختلاف به 4.5 ساعت نیز میرسد. ساعت مونترال از ایران 8.5 ساعت عقب تر است. به این معنی که اگر در تهران ساعت 17:30 باشد، در مونترال ساعت 9 صبح همان روز است.

کد تلفن مونترال


شاید دانستن کد تلفن برای انجام کارهای اداری یا مهاجرتی به کارتان بیاید. پیش شماره کشور کانادا 1+ و کد تلفن شهر مونترال استان کبک 514 است.

 

 

هزینه های جاری زندگی در مونترال


بزرگ ترین امتیاز مونترال از لحاظ اقتصادی، پایین بودن قیمت ملک و اجاره نسبت به شهر های دیگر کاناداست. برای مثال اجاره ماهانه یک آپارتمان یک خوابه در محله ای امن (خارج از مرکز شهر)، از 600-700 دلار شروع می شود. همچنین آب و برق خانگی نیز قیمت مناسبی دارند. به طور کلی هزینه زندگی در مونترال مقرون به صرفه است، اما این امر می تواند با مالیات بالا تر از متوسط کشور و دستمزد پایین جبران شود.

هزینه های جاری زندگی در مونترال

 

به طور کلی هزینه ماهانه یک خانواده چهار نفره حدود 3.000 دلار و یک فرد حدود 800 دلار برآورده شده است. (بدون احتساب اجاره خانه) در ادامه قیمت برخی اقلام و خدمات آورده شده است.

معرفی دانشگاه مونترال کانادا
بیشتر بخوانید
یک وعده غذا در یک رستوران گران قیمت 15 دلار
یک بطری یک و نیم لیتری آب معدنی 2 دلار
یک بطری یک لیتری شیر 2.5 دلار
یک کیلو سیب زمینی 2.60 دلار
حمل و نقل ماهیانه 86.5 دلار
میانگین تمام قبوض 97.45 دلار
مهدکودک خصوصی تمام وقت ماهانه 676.38 دلار
آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر 1.300.000 دلار

برای اطلاع از سایر هزینه ها اینجا کلیک کنید.

 

محله های ایرانی نشین مونترال


در مونترال ۱۹ منطقه یا Borough وجود دارد که هر کدام به چندین محله تقسیم می‌شوند. هر محله، تاریخ، معماری، ساکنین و انرژی خاص خود را داراست. در ادامه به معرفی برخی از محله های شاخص می پردازیم.

ویل مری Ville-Marie محله ای است که ساکنین به آن دهکده نیز می گویند، امروزه به کافه ها و رستوران هایش معروف است. ویل ماری یکی از محله های بزرگ ایرانی نشین به حساب می آید.

منطقه مهم دیگر مونترال Côte-des-Neiges/Notre-Dame-de-Grâce است که یکی از منطقه های ایرانی نشین است و بیشتر ایرانیان مقیم مونترال را در خود جای داده است. اغلب خانواده های ایرانی در  بخش NDG زندگی می کنند و همچنین اکثر فروشگاه های ایرانی، رستوران ها و مراکز فرهنگی ایرانی در این بخش از این محله قرار دارند. حدود 9500 ایرانی در مونترال کانادا ساکن هستند.

محله مونترال قدیم یکی از توریستی ترین نواحی شهر با خیابان های باریک و سنگفرش شده شما را به حال و هوای قرن 17 خواهد برد. این منطقه بسیار زیبا مرکز فرهنگی و تفریحی شهر است که در مجاورت قسمت مدرن مرکز شهر یا Down Town قرارگرفته وهر سال بخصوص در فصل تابستان با فضای دلپذیر و زیبا و بافت معماری منحصر به فرد همچنین برنامه های فرهنگی و فستیوالهای بین المللی معروف خود، پذیرای میلیونها توریست از قسمتهای مختلف امریکای شمالی و سایر نقاط دنیا است.

لو پلتو Le Plateau که در اصل یک محله کارگری فرانسوی بوده، امروزه بعد از تغییرات زیادی که کرده به جوان پسند ترین محله مونترال معروف است.

محله روزمون لپوتیت پتری Rosemont–La Petite-Patrie یا ایتالیای کوچک، بعد از تورنتو بزرگ ترین جامعه ایتالیایی های کانادا در خود جای داده است.

 

مونترال یا تورنتو؟


اگر قصد تحصیل یا مهاجرت به شرق کانادا را دارید هر دو شهر تورنتو و مونترال می توانند بهتری گزینه های پیش روی شما باشند. این دو شهر در برخی موارد تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

در وحله اول می توانیم حضور پر رنگ فرانسوی زبانان در مونترال را نام ببریم. از آن جایی که پیش تر گفته شد مونترال پایتخت فرانسوی کاناداست.

مردم مونترال در زمینه تعادل میان کار و زندگی موفق تر از تورنتو نشینان عمل کرده اند؛ به طوری می توان گفت شغل مردمان تورنتو تمام زندگی شان است. پس اگر به دنبال جنب و جوش زیاد هستید تورنتو و اگر آرامش برای تان لذت بخش است مونترال انتخاب مناسب تری برای شماست.

آب و هوای مونترال در سه ماه زمستان تقریبا به طور مداوم زیر صفر است، اما در پاییز هوا بهتر شده و دمای بالای صفر را تجربه خواهید کرد. در تابستان نیز به دلیل جریانات بادی در بیشتر روز ها هوا بسیار شرجی است. فصل سرد تورنتو طولانی تر است، به طوری که 5-6 ماه از سال دمای زیر صفر را تجریه خواهید کرد. اما در باقی ماه های سال دما به طور متوسط بالای 20 درجه سانتی گراد است.

در نهایت بهتر است با توجه به شرایط و علت مهاجرت شخص خودتان، مقصد خود را انتخاب کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
دریافت مشاوره رایگان
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خود را در کادر زیر وارد کنید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرنامه
عضویت در خبرنامه هفتگی سالیان

برای اشتراک در خبرنامه ایمیل خودرا در کادر زیر وارد کنید

دریافت مشاوره رایگان
برای دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خود را در کادر زیر وارد کنید:
پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید
Call Now Button